Välkommen som gäst på Marks GK

Marks golfklubb ligger mitt i Tygriket, centralt i Kinna. Här kan du spela naturskön golf på banor med stor variation och om lusten faller på, besöka någon av de kända textilföretagens ”klutaboar” och göra riktiga fynd.

Marks Golfklubb erbjuder det mesta du som gästspelare kan önska dig. Vi vill dock uppmana till att kontakta oss i god tid vid bokning av t.ex. golfbil. Här listas några av de tjänster vi erbjuder.

• 18-hålsbana med kiosk
  • 9-hålsbana (även Pay-and-Play)
  • 6-håls korthålsbana (även Pay-and-Play)
  • Ställplats för husbil/husvagn med elstolpe
  • Uthyrning av vagnar och golfbilar
  • Omklädningsrum och dusch
  • Driving Range (bollmaskinen accepterar betalkort)
  • Övningsområden för bunker, chip, pitch och putt
  • Restaurang
  • Boende och golfpaket i samverkan med bland annat Lydde Gård och Två Skyttlar
Golfpaket Boka ställplats Greenfee och bilhyra

Klubbhuset Villa Valla

Navet i klubben är det fantastiska klubbhuset från sekelskiftet. Här finns en uppskattad restaurang med altan i söderläge och utsikt över det avslutande 18:e hålet på Kinnaborg samt en välsorterad golfshop. Från klubbhuset når man enkelt driving range, chip- och puttinggreener, korthålsbana, Lydde (9 hål) respektive Kinnaborg (18 hål) och ställplats för husbilen.

Det nuvarande klubbhuset har sin egen historik och det kallas Villa Valla i gemene mans mun. Det har varit i klubbens ägo sedan 1986. Huset byggdes 1907 av Josef Nilsander (född 1873) och Valborg Hansson (född 1887). Josef tog över Lydde tegelbruk vid Häggån 1922 efter sin far Nils Andersson.

Nils var en känd profil i Marks kommun. Han bodde på Lydde Gård och drev Johannesdahls jacquardväveri, jordbruket samt Lydde tegelbruk vid Häggån som löper genom den äldsta delen av Kinnaborgsbanan.

Josef och Valborg valde att lämna Valla efter sommaren 1967. Klubben köpte sedan fastigheten 1986 och efter 1 års idogt arbete med renovering och tillbyggnad av altan med underliggande omklädningsrum togs klubbhuset i drift 1987.

Klubbhuset inrymmer shop/kansli, restaurang och kontor för den administrativa personalen.

Hitta till klubben!

Marks Golfklubb ligger i Kinna, Marks Kommun.

Från Borås åker man riksväg 41 cirka 20-25 minuter söderut mot Varberg.

Från Göteborg tar man riksväg 40 mot Landvetter flygplats och svänger sedan av på väg 156 mot Svenljunga. Från Landvetter flygplats tar det cirka 30 minuter till klubben.

Kommer man söderifrån svänger man av i Varberg och åker riksväg 41 cirka 40-45 minuter norrut mot Borås.