Juniorträning

Vår värdegrund

Vi vill ge barn/ungdomar en meningsfylld fritid med stor känsla av kamratskap och gruppkänsla. Verksamheten skall utmärkas av kvalitet och kontinuitet och också ta hänsyn till den enskilde individens förmåga och förutsättningar.

Till vår klubb är alla välkomna, både de som ser golfen som en möjlighet att få umgås och spela med sina kompisar, men också de som vill satsa på golfen för att på sikt etablera sig som tävlings- och elitspelare.

Hur kommer jag igång?

Från det att du är 9 år kan du delta i en träningsgrupp. Är du lite äldre och nybörjare, typiskt från 14 år och uppåt rekommenderar vi istället att du deltar i en av våra grönakort-kurser. Du kan sedan hänga på en av träningsgrupperna för de lite äldre om du har lust.

Vad kostar det?

Att delta i träningsgrupp kostar inget extra, det ingår i årsavgiften och du får gärna testa ett par gånger först innan du bestämmer dig. Du kan också låna utrustning under träningarna. Alla juniormedlemmar får även bollpengar till rangen till ett värde av 800kr/1600 kr beroende på medlemskap. Du hittar mer information om medlemsavgifterna för juniorer genom att klicka på knappen nedan.

Intresseanmälan juniorträning Medlemsformer Grönt Kort

JUNIORKALENDER 2024

Här publicerar vi schema över träningar, aktiviteter och tävlingar som sker under säsongen!
Träningsschemat hittar du här nedan.

Utskick via mail till befintliga juniorer i våra träningsgrupper sker vecka 12.

Juniorträningen startar vecka 16!

2024-04-15 // MÅNDAG Kl 17:00

Prova klubbkläder från Cutter & Buck

2024-04-22 // MÅNDAG Kl 17:30 - 18:30

Tävlingsschema 2024

2024-04-28 Kl 17:00 - 2024-10-31Kl 12:00

Träningsupplägg

Barn/nybörjare:

För de yngre använder vi SGFs Golfäventyret. Utbildningen bygger på "göra-" och "klara-övningar" där man stegvis går från 30- till 50- och 100-bana. Man börjar enkelt med övningar på kortare avstånd, mjukare bollar, större hål för att sedan öka på längd och gå över till riktiga bollar. Att-göra övningar, dvs utan specifika resultatmål, är t.ex. att åka upp till klubben och spela på teknikbanan själv, med sina föräldrar eller kompisar utan att det är en formell ledarledd träning. Målet för alla nybörjare är att klara "grönt kort" och det får man när man klarat 100-banan.

Fortsättningsgrupper:

För att delta i en fortsättningsgrupp ska man ha klarat sitt gröna kort. För dessa grupper blir övningarna mer inriktade på teknik och spel. En viktig del är också att vi försöker få fler av dessa barn/ungdomar att tävla. Det kan gälla enkla "interntävlingar" i singel eller par, så kallade klubbmatcher mot andra klubbar, Rookietour eller mer formella juniortävlingar som svenska juniorturen där golfförbundet är huvudarrangör.

Elitgruppen:

För de som vill satsa på golfen och är ute och tävlar, både i lag och individuellt, så har vi en elitgrupp. Spelare i elitgruppen representerar vår klubb i JSM och spelar individuellt på svenska juniortouren och JMI. De flesta i den här gruppen har handicap från 0-9 och är duktiga golfare med flera års träning och tävling bakom sig.

Golfäventyret

Marks Golfklubb 2023

Årligt utbyte med West Lancashire Golf Club

Marks Golfklubbs juniorverksamhet har ett utbyte med West Lancashire Golf Club i Liverpool. Vartannat år åker några av våra tävlingsjuniorer tillsammans med ledare över till England för ca en veckas golf. Juniorerna bor under veckan i  värdfamiljer och det är en fantastisk möjlighet för våra juniorer att få uppleva den engelska kulturen samtidigt som de får spela golf på fina banor. Vartannat år kommer engelsmännen till oss och får då i sin tur ta del av vår kultur, vår bana och andra banor i närområdet.